den godaste kladdkakan jag ätit

jag ÄLSKAR den här kakan, man måste smaka den för att känna skillnaden mellan vanlig kladdkaka och denna. istället för kakao har man i 200g smält choklad och det gör verkligen sitt, ae ni måste testa att göra den här!!

200g smör
200g mörk blockchoklad
4 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. smörj och bröa en form med avtagbar kant, ca 21 cm i diameter
2. smält smöret i en kastrull och bryt ner chokladen. dra av kastrullen från plattan och låt chokladen smälta i smöret typ
3. vispa ägg och socker pösigt och rör ner chokladsmeten
4. blanda mjöl och bakpulver i en separat skål och rör sedan även ner det i smeten
5. i me't i formen och in i ugnen i drygt 12 minuter i 225 grader

låt kakan stå i kylen över natten och käka den dagen efter (eller när den blivit kall), ju längre man väntar ju godare är den. ät med grädde eller vaniljgrädde! jag gillar inte vanlig grädde så jag brukar blanda ner lite vaniljsocker i så smakar det vanilj hehe

receptet är taget från min kladdkakebok och här är en bild på den från boken:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0