Långkok

Häromdagen fick jag för mig att göra långkok. Har numera en gjutjärnsgryta vilket är det underbaraste som finns att laga mat i. Dessutom kan man hitta sånt här bra långkokskött jättebilligt, då blir hela grejen perfekt. och så sinnessjukt gott. 
 
Det här hade jag i:
Grytstek/bitar från nöt, jag hade benfri märgpipa
Gul lök, schalottenlök, vitlök 
Champinjoner
Morötter
Buljong (drygt 0.5liter) 
En halv flaska rödvin
Grädde
Salt, peppar, timjan
(bacon)
 
1. bryn köttet och lägg det sen i grytan. hacka morötter och lök och ös i det i grytan direkt. På med buljongen och kryddor. 
2. efter ca 1 timme hällde jag i rödvinet 
3. efter ytterligare knappt 1 timme hällde jag i grädden och champinjonerna. Låt det stå och puttra i 10-15 min.
4. stekte då bacon för jag råkade ha några bitar i kylen, och hade det på som typ "garnering" sen när vi skulle äta. 
 
Egentligen för att ha en riktig gryta ska man ju ha i lagerblad och pepparkorn osv, men jag hade inte det hemma. Upptäckte dock att det gick precis lika bra ändå. :)
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0