spenatsoppa

Spenatsoppa är nostalgi för mig, det känns som man fick det när man gick på dagis. Gjorde i alla fall det idag och det blev hur gott som helst! I alla fall om man älskar spenat. Gick jättesnabbt och lätt att göra.

För 2 pers:

ca 150 gram spenat (jag använde den frysta hackade bladspenaten från findus)
En halv gul lök
4 dl grönsaksbuljong (jag hade ingen hemma så jag körde på 3 dl vatten och lite kycklingbuljong, gick jättebra)
0,5 dl matlagningsgrädde
2 ägg
salt & peppar
mjöl till redning

1. Hårdkoka äggen. Skala och finhacka löken och fräs den på låg värme tillsammans med spenaten och lite smör i en kastrull

2. När spenaten är tinad, häll i buljong och matlagningsgrädde. Koka upp det och låt det puttra i några minuter. Om man vill reda av soppan, blanda lite mjöl med kallt vatten och häll sen i det i kastrullen och låt det stå några minuter till. Ha i salt och peppar och smaka av.

3. Skär upp äggen i halvor eller liknande och servera i soppan. Klart!

(Man kan ha muskot i också som krydda, hört att det ska vara gott)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0